Marketing w małej i średniej firmie – jak zwiększyć sprzedaż i świadomość marki w internecie –  kompendium wiedzy na 2022 rok

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Według badania Mediapanel w grudniu 2021 roku, w Polsce do internetu, chociaż raz zalogowało się 29,7 miliona osób, a średnio dziennie korzystało z niego 24,9 miliona osób. Każda z tych osób, to potencjalny klient na twoje usługi i produkty. To powinien być główny powód tego, aby wejść lub znacząco rozwinąć swoją działalność w sieci. Marketing w małej i średniej firmie, to często spore wyzwanie. Warto jednak dobrze przemyśleć swoją strategię obecności w internecie. Mam nadzieję, że poniższe kompendium wiedzy będzie pomocne w wyborze odpowiednich narzędzi, do realizacji twoich celów. 

Zanim zaczniesz – strategia marketingowa

Fraza strategia marketingowa, dla niektórych właścicieli małych i średnich firm, brzmi przerażająco. Przecież ja tylko sprzedaję wysokogatunkowe wina, serwisuję i wymieniam tonery do drukarek lub prowadzę gabinet kosmetyczny. Jednak strategia marketingowa to nic innego jak plan działania, który pozwala na realizację celów, które sobie postawisz. Więc jeżeli chcesz sprzedać więcej butelek, znaleźć więcej potencjalnych klientów biznesowych na tonery lub wykonywać więcej zabiegów w swoim salonie, to masz cel, a więc pierwszy i najważniejszy punkt w strategii. Teraz warto się zastanowić, czy chcesz zwiększyć swoją rozpoznawalność, czy może zależy ci na szybkim wzroście sprzedaży swoich produktów i usług. Od tego będzie zależało jakimi działaniami należy się zająć najpierw. Oczywiście możesz zająć się jednocześnie tym, żeby twoja firma była dobrze rozpoznawalna i położyć nacisk na reklamowanie swoich produktów. Do tego typu działań są jednak potrzebne zasoby – zarówno te finansowe jak i ludzkie. 

Rozpoznawalność vs sprzedaż

Poniżej lista działań, które możesz zrealizować, aby twoja firma była lepiej widoczna i znana wśród potencjalnych klientów. Każde z tych działań zostało opisane szczegółowo w dalszej części artykułu

  • wizytówka w Google, 
  • obecność w wybranych mediach społecznościowych, 
  • strona www i pozycjonowanie, 
  • content marketing,
  • e-mail marketing, 
  • reklama płatna – Google i Facebook – ustawiona na liczbę wyświetleń. 

Wiele z powyższych działań wymaga czasu, aby zostały zauważone przez naszych potencjalnych klientów. Jednak z drugiej strony napisanie artykułu na stronę www, tworzenie społeczności na firmowym profilu lub zbieranie adresów e-mail do regularnych wysyłek, to działania długofalowe. Z drugiej strony są reklamy, które działają szybko, jednak kiedy skończy się kampania i wyczerpie budżet, nie będą one wpływały to na zwiększanie świadomości. Podobnie jest w marketingu ukierunkowanym na sprzedaż czy pozyskanie leada. W tym przypadku również, można zastosować działania dające efekty natychmiastowe oraz takie, które zadziałają dopiero kiedy zbierzemy odpowiednią grupę np. subskrybentów twojego newslettera. 

Poniżej w tabeli znajdziesz podział działań na te, które budują świadomość i sprzedaż oraz te których efekty są szybkie, ale krótkotrwałe lub wolne, ale długotrwałe. 

Efekty: szybkie, krótkotrwałe Efekty: wolne, długotrwałe 
Świadomość (branding)reklamy w Google (reklamy banerowe z celem na liczbę wyświetleń)reklamy w Facebook (z celem na wyświetlenia)Pozycjonowanie strony www, Content marketing, e-mail marketing, Media Społecznościowe
Sprzedaż/leady (performance)reklamy w Google (w wyszukiwarce, z celem na konwersję), reklama Facebooka (z celem na konwersje)Pozycjonowanie strony wwwContent marketingE-mail marketing

Wizytówka Google

Jeżeli masz firmę, do której twój klient może przyjść – np. sklep, gabinet, przedsiębiorstwo usługowe – koniecznie uzupełnij swój profil w Google Moja Firma. Możesz tam wpisać adres swojej firmy, która zacznie być widoczna w Google Maps, opisać, czym zajmuje się twoja firma, dodać zdjęcia. Wpiszesz także godziny otwarcia swojego biznesu. Zrobienie takiej wizytówki jest niezwykle proste. Wystarczy wejść na tę stronę, gdzie znajduje się kreator firmy. Kiedy wpiszesz już wszystkie dane, przejdziesz do Menedżera Profilu Firmy. W nim możesz dodać kolejne informacje, dodać więcej zdjęć, zmienić godziny Zobaczysz również statystyki dotyczące liczby osób, które widziały profil twojej firmy. 

Dzięki tej opcji twoi klienci będą mogli też wystawiać opinie o twojej firmie, a ty mając konto, będziesz mógł na przykład dziękować za przychylne opinie i odpowiadać na te, z którymi się nie zgadzasz. 

Jeżeli już masz wizytówkę w Google, to pamiętaj, żeby co jakiś czas ją uzupełniać. Klienci będą mieć pewność, że firma nadal funkcjonuje i z większym prawdopodobieństwem wykonają telefon lub odwiedzą twoją siedzibę.  

Social marketing dla małych i średnich firm

Kolejnym elementem, który warto wdrożyć we własnej firmie są media społecznościowe. Każdy słyszał o Facebooku, ale to nie jedyny portal tego typu, na którym można pokazać swoją firmę. Poniżej opiszę najważniejsze i najpopularniejsze serwisy w Polsce. Zacznę oczywiście od…Facebooka.

Facebook 

To portal społecznościowy z największą liczbą użytkowników w Polsce. Według raportu NapoleonCat prawie 25 miliony osób korzytsało z tego medium w styczniu 2022, a to oznacza że ponad 83% internautów weszło na stronę stworzoną przez Marka Zuckerberga. To naprawdę sporo i właśnie z tego względu warto założyć konto firmowe (nazywane również profilem firmy czy fanpagem). Założenie takiego profilu jest darmowe i daje szereg możliwości. Podobnie jak w przypadku wizytówki Google, można umieścić tam dane swojej firmy, adres, wstawić logo, zdjęcie profilowe itp. Facebook przeprowadza przez proces zakładania konta i sugeruje, co jeszcze możesz dodać, aby wzmocnić widoczności i jakość swojej strony.

Dodatkowo portal ten daje możliwość bieżącej komunikacji z osobami, które obserwują profil firmy. I tutaj dochodzimy do trudniejszej rzeczy – skąd wziąć fanów. Można oczywiście zaprosić znajomych, poprosić ich o zaproszenie kolejnych osób. To oczywiście dobry sposób na sam początek, jednak, aby dotrzeć do kolejnych osób, które mogą zostać ostatecznie klientami naszej firmy należy mieć pomysł na profil. Zrobić coś nowego, oryginalnego i dającego wartość obserwującym nasz profil. Można też reklamować 

Pomysły na Facebooka w MŚP

Sklep z winami mógłby na przykład publikować treści dotyczące win na całym świecie, procesu ich powstawania, różnic między szczepami. To dla winomaniaków może być interesujący temat, a w dodatku pozwoli na edukację naszych potencjalnych klientów, którzy z większą świadomością kupią wysokogatunkowy napój gronowy. Dla salonu kosmetycznego zawsze dobrym pomysłem jest pokazywanie klientek i klientów przed i po zabiegiem, a także proponowanie, jakie zabiegi warto wykonać w określonej porze roku czy danym wieku. . Serwisy z drukarkami i tonerami może pokazywać zrealizowane projekty, pokazać, jak wygląda firma od środka, przedstawić pracowników, mówić o ciekawych projektach, które firma realizuje. 

Co jeszcze warto zrobić na Facebooku małej i średniej firmy? 

Ciekawy pomysł na profil to jedna kwestia. Ponadto należy pamiętać, że na Facebooku warto: 

  • angażować swoich fanów – zachęcać treścią do zostawiania komentarza lub kliknięcia “lubię to”,
  • co jakiś czas rozśmieszyć – wstawić mema lub śmieszny obrazek, 
  • używać różnych form – zdjęcia, filmy, cytaty, relacje itp. 
  • być regularnym – 2 posty tygodniowe to minimum, chociaż są branże, w których można publikować codziennie. 

LinkedIn dla małych i średnich firm – czy warto? 

LinkedIn to profesjonalna sieć społecznościowa, w której udzielają się eksperci z różnych dziedzin. Nie znajdziesz na niej kolejnych zdjęć pokazujących, że koty są cieczą (jeśli jeszcze tego nie widziałe(a)ś, wpisz to hasło w Google), ani memów. Przeczytasz tam o problemach jakie pojawiają się w danej branży, przykłady ciekawych rozwiązań marketingowych czy interesujące case study z procesów rekrutacyjnych. LinkedIn umożliwia również firmom tworzenie profilu. Warto rozważyć stworzenie go szczególnie, kiedy Twoim potencjalnym klientem są inne firmy. Jednak w przypadku salonu kosmetycznego pewnie byłoby to działanie nad wyraz. Chyba, że planujesz rozwój firmy, stworzenie sieci salonów i chcesz poszukiwać pracowników. Bo LinkedIn to również dobre miejsce do budowania swojej marki jako pracodawcy (tzw. employer branding). 

Na LinkedIn warto też działać nie jako firma, ale z prywatnego profilu. Między innymi dlatego, że posty wysyłane ze stron firmowych mają gorsze zasięgi – mniej osób je zobaczy. Poza tym na LinkedIn inni użytkownicy wolą kontaktować się z innymi osobami, a nie z markami. 

Instagram marketing w małej firmie – czy warto? 

Na Instagramie rządzą zdjęcia. Jeśli masz pomysł, jak pokazać swój biznes za ich pomocą i potrafisz robić niezłe fotografie – ten portal jest dla Ciebie. Jest wiele marek, które świetnie radzą sobie na Instagramie. Salony fryzjerskie pokazują ciekawe stylizacje, hotele publikują zdjęcia lokalnych atrakcji a maki odzieżowe zadowolone osoby, które chodzą w ich ubraniach. 

Jest też opcja, żeby na Instagramie publikować te same treści, co na Facebooku. Wystarczy połączyć konta na obu platformach i gotowe. Nie jest to jednak zawsze dobre rozwiązanie. Tak jak pisałem wcześniej na Instagramie liczą się zdjęcia, na Facebooku są one ważne, ale ważny jest również tekst, który publikujesz. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednie dopasowanie komunikatu do odbiorców – a inni są na Instagramie a inni na Facebooku. 

Pozostałe media społecznościowe – TikTok, Pinterest,

TikTok

TikTok to medium, które od kilku lat zyskuje na popularności. Dane pokazują, że dużą przewagę osób korzystających z tego serwisu są osoby młode – poniżej 20 roku życia. TikTok umożliwia tworzenie krótkich filmików. Najważniejsze, żeby mieć pomysł i można liczyć na spore zasięgi. Czy firmy są mile widziane na TikToku? Oczywiście, że tak. A czy marki chcą być obecne w tym serwisie? Niektóre tak, szczególnie te, które swoją ofertę kierują do młodych konsumentów. Przykładem może być np. profil firmy Reserved. Jest to jednak spora organizacja. Na chwilę obecną (marzec 2022 r.) nie znalazłem przykładu małej firmy, którą można się inspirować na TikToku – jeśli prowadzisz taki koniecznie do mnie napisz).

Pinterest

To z kolei portal, na którym użytkownicy szukają inspiracji – jak się ubrać, jak o siebie zadbać, jakie przygotować zdrowe jedzenie. Znajdziesz tam ciekawe rozwiązania do zastosowania w mieszkaniu, balkonie czy ogrodzie. Poznasz dam dużo dobrych rad i pomysłów z wielu branż. Pinterest umożliwia również publikacje swoich treści firmom, a użytkownicy mogą przypiąć je na swojej wirtualnej tablicy. Jeżeli Twoja firm należy do branży związanej z dekoracją wnętrz, zajmuje się gastronomią lub na przykład zdrowiem, to warto rozważyć obecność na tym serwisie. Chociaż portal powstał w 2010 roku i od wielu lat jest obecny w Polsce, to nie ma on aż tylko użytkowników co Facebooku (ok. 3,7 miliona). Jest to jednak pewna szansa – dobrze prowadzony profil ma szansę się wyróżnić i być zauważony przez użytkowników. 

Strona internetowej dla małej i średniej firmy – czy warto?

Czy skoro istnieje tak wiele serwisów społecznościowych, czy w ogóle warto myśleć o własnej stronie www? Moim zdaniem zdecydowanie tak! Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że jeżeli opłacisz serwer i domenę wszystko, co opublikujesz na swojej stronie należy do Ciebie i możesz tym zarządzać. Jeżeli chodzi o media społecznościowe to już tak nie jest. Możesz prowadzić ciekawy i oryginalny profil swojego sklepu z winem dopóki pewnego dnia nie obudzisz się i zobaczysz, że został on skasowany. Mógł zostać przejęty przez hakera, ale równie dobrze serwis Facebook mógł stwierdzić, że od tego dnia nie będzie promował alkoholu wśród użytkowników i wyłączy wszystkie profile tego typu. Trzeba pamiętać, że to prywatna firma i może podejmować takie decyzje. Co wtedy? Możesz pozostać bez marketingu internetowego. Właśnie dlatego własna strona, którą budujesz i na której regularnie publikujesz infomacje, artykuły i którą promujesz, ma duże znaczenie. 

Co więcej strona pomoże Ci w innych działaniach marketingowych. Na przykład w reklamach. Dzięki własnej stronie będziesz mógł(a) zainstalować specjalne kody, dzięki którym będziesz wiedział(a), co robią użytkownicy na stronie, czego szukają, skąd przyszli. To pozwoli na optymalizowanie kampanii, dzięki czemu będą tańsze i skuteczniejsze. 

Własna strona www to również więcej możliwości publikacji, większa ich różnorodność. Dodatkowo stronę zawsze można wzbogacić o system rezerwacji czy sklep internetowy, tak aby klient na stronie mógł od razu dokonać zakupu. 

Strona internetowa w małej i średniej firmie posłuży również jako tzw. landing page do reklam internetowych np. z użyciem Google Ads lub Facebook Ads. 

Strona internetowa – zrobić samemu czy zlecić?

Stronę www możesz zrobić sam(a) lub zlecić firmie. Obecnie najpopularniejszym systemem do zarządzania treścią w internecie i tworzenia stron jest Word Press. Aby go obsłużyć nie trzeba programować, nie trzeba znać HTML czy CSS. Pozwala w stosunkowo prosty sposób i przede wszystkim całkiem szybko postawić stronę www. Trzeba oczywiście poznać jej możliwości, wiedzieć, jak ją obsługiwać, jakie dodatki (wtyczki) włączyć. To zajmuje trochę czasu, ale jeżeli obsługa komputera nie sprawia ci trudności i masz sporo czasu, to jesteś w stanie samodzielnie stworzyć własną stronę. 

Oczywiście stronę www w WordPress może wykonać za ciebie agencja marketingowa (taka jak Cognitemo). Późniejszą jej obsługa możesz się już zająć sam(a) lub również zlecić firmie. 

Jak powinna wyglądać strona www dla MŚP?

To, jak bardzo rozbudowana powinna być strona, zależy od rodzaju biznesu, który prowadzisz. Można jednak założyć, że powinna ona być stosunkowo prosta, czytelna i odpowiadać na najwięcej pytań, które zadają klienci. Ci chcą wiedzieć, jak można skontaktować się z firmą, w jakich godzinach jest otwarta, gdzie się mieści. Można również dodać informacje o tym, jak dojechać (np. którym autobusem czy tramwajem), gdzie można zaparkować i czy parking jest płatny. 

Na stronie ważna jest również zakładka z ofertą. To tam kliknąć twoi potencjalni klienci. W zakładce tej można również umieścić cennik usług. To pozwoli zorientować się klientom z twoją polityką cenową. Chociaż to oczywiście zależy od branży. W salonie kosmetycznym pokazanie cen zabiegów jest mile widziane. Są one zazwyczaj stałe. Trochę inaczej może być w przypadku pokazywania, ile kosztuje wynajem drukarki dla firm. To zależy od rodzaju urządzenia czy ile drukarek chce zamówić klient. Dobrym rozwiązaniem w takim przypadku jest podanie albo widełek cenowych lub pokazanie kilku przykładowych kalkulacji. To z pewnością pomoże twojemu klientowi wstępnie rozeznać, czy stać go na twoje usługi. Dla wielu firm dobrym rozwiązaniem jest jednak nie pokazywanie cen. Szczególnie, kiedy usługa zależy od bardzo wielu czynników. W takim wypadku należy zachęcać do pozostawienia kontaktu – adresu e-mail lub numeru telefonu (to tzw. lead) oraz obiecać szybki kontakt zwrotny.

Można również skorzystać z różnych aplikacji, które ułatwiają szybkie oddzwonienie. Przykładem może być CallPage. Jest to aplikacja, która prosi o pozostawienie w specjalnym formularzu numeru telefonu klienta. Po wysłaniu numeru system automatycznie dzwoni do ciebie lub konsultanta z twojego biura obsługi klienta i nawiązuje połączenie. Całość trwa poniżej 30 sekund. A to ważne, gdyż wielu klientów oczekuje bardzo szybkiej odpowiedzi na swoje pytania. 

Obecnie ważna jest również zakładka z najnowszymi aktualnościami oraz sekcja bazy wiedzy – blog firmowy. Tam można publikować ważne treści, pokazać, jak wygląda życie firmy, odpowiadać na pytania, pisać wysokiej jakości artykuły, które pomogą twojemu potencjalnemu klientowi. (Więcej o tym napiszę w akapicie: content marketing w małej i średniej firmie). Ta sekcja posłuży również do pozycjonowania strony internetowej, czyli sprawieniu, że będzie ona widoczna w wynikach wyszukiwania Google. 

SEO – jak należy pozycjonować stronę www w małej lub średniej firmie 

Żeby wyszukiwarka internetowa taka jak Google zaindeksowała a później pokazała twoja stronę w wynikach wyszukiwanie nie trzeba robić nic. Jednak, żeby znalazła się ona na wysokim miejscu – najlepiej na jednym z pierwszych 5 miejsce, warto jej pomóc. Chociaż algorytm, który ustala, na której pozycji w Google będziesz, jest nieznany, to przez wiele lat udało się odkryć sporo ważnych zależności. Część z nich przedstawiciele Google nawet potwierdzili. Generalnie można powiedzieć, że optymalizacja pod wyszukiwarkę opiera się na trzech filarach:

  • tym co jest na stronie internetowej – zasoby treści, podpisy ilustracji, a także opisy przygotowane pod roboty, które skanują twoja stronę, aby ocenić jej przydatność, 
  • czynniki behawioralne, czyli jak osoby zachowują się na twojej stronie – jak dużo czasu na niej spędzają, czy klikają w inne podstrony. 
  • czynniki poza stroną internetową – na przykład, czy inne strony polecają Twoją stronę, czyli czy na innych stronach znajdują się odnośniki (linki) do twojej witryny. 

Warto być widocznym

Według analizy przeprowadzonej na 5 milionach wyszukiwań w Google przeprowadzonej przez backlinko.com, pierwsze miejsce zapewnia klikalność na poziomie 31,73%. Drugie miejsce w wynikach wyszukiwania to 24,17% kliknięć, a trzecie – 18,66%. Jeżeli chcesz, żeby twoja strona była znaleziona w internecie, zadbaj o pozycjonowanie. Najlepiej na jak największą liczbę fraz kluczowych. Możesz pomyśleć, na jakie hasła chciał(a)byś zostać znaleziony, a następnie stworzyć odpowiednie treści, zadbać o odnośniki i pracować na szybkością strony www. Możesz to zrobić samemu. W sieci jest sporo poradników i kursów, które możesz przerobić i dostosować do swoich potrzeb. Dostępne są również książki np. SEO Playbook, które kompleksowo zajmują się optymalizacją strony pod wyszukiwarki. Możesz również zlecić dbanie o stronę agencji (sprawdź naszą ofertę na pozycjonowanie stron www dla małych i średnich firm). 

Content marketing w małej i średniej firmie  

Jednym ze sposobów, żeby podnieść swoją pozycję w Google jest tworzenie wysokiej jakości treści dla użytkowników. Tym właśnie zajmuje się content marketing. Najbardziej popularną formą są artykuły blogowe. Taki jak ten, który właśnie czytasz. Staram się w nim umieścić jak najwięcej potrzebnych informacji o marketingu, dla właścicieli małych i średnich firm. Oczywiście nie jestem w stanie poruszyć wszystkich tematów w sposób wyczerpujący dlatego planuję dodawać kolejne artykuły, w których szerzej wyjaśnię dany temat. W miarę dokładania kolejnych elementów powstanie cykl artykułów, z których będą mogli skorzystać marketerzy i właściciele MŚP. W artykułach dobrze jest dzielić się wiedzą z potencjalnymi użytkownikami strony internetowej i klientami. Z jednej strony dzięki temu zostaniemy znalezieni w internecie a z drugiej pokażemy, że posiadamy wiedzę. Że znamy się na tym co robimy. 

Inne formy content marketingu dla małych i średnich firm

Jednak artykuły na blogu to nie jedyna forma. Umieszczanie filmów wideo, tworzenie podcastów, kursów, poradników czy e-booków to również ciekawe i pożądane sposoby podawania przydatnych informacji. 

To jaki kanał wybrać i w jakiej formie przekazywać przydatne informacje zależy oczywiście od strategii. Jeżeli zajmujesz się marketingiem w firmie sam(a), to warto skupić się na jednym lub dwóch kanałach. Najlepiej tych, w których czujesz się najlepiej. W pozostałych zawsze może pomóc Ci agencja marketingowa (chociażby taka jak nasza). 

E-mail marketing  w MŚP 

Regularne wysyłanie wiadomości na skrzynki elektroniczne klientów lub potencjalnych kontrahentów to kolejne działania marketingowe, które z powodzeniem można wykonać w małej lub średniej firmie. W tym wypadku ważne jest zbieranie adresów e-mail wraz z niezbędnymi zgodami. To na nie możemy wysłać nasze newslettery z informacjami o firmie czy wiadomości z promocjami. To świetny sposób, żeby dać znać klientom również o nowościach w naszej ofercie. Natomiast w firmach, których klientami są inne przedsiębiorstwa, e-mail marketing sprawdza się jako element dzięki, któremu zwiększysz świadomość przyszłego kontrahenta odnośnie swojej marki. Będziesz mógł również podzielić się wiedzą z zakresu, w którym jesteś specjalistą. 

Czy ludzie jeszcze otwierają wiadomości? 

Być może zastanawiasz się, czy ludzie w ogóle otwierają maile reklamowe. Jak się okazuje, tak – i to całkiem sporo. Oczywiście nie możesz liczyć na to, że każda osoba, która znajduje się na Twoje liście zobaczy i przeczyta Twojego maila. Jednak, jak pokazują statystyki opublikowane przez firmę Freshmail, możesz liczyć, że twoja wiadomość zostanie otworzona przez ponad 20% odbiorców, a około 3% kliknie w link zamieszczony w wiadomości. Jeżeli będziesz miał(a) w bazie 1000 osób, to ponad 200 otworzy i przeglądanie Twoją wiadomość. Pamiętaj, że na liście znajdują się osoby, które przynajmniej wstępnie, zainteresowane są twoimi produktami lub usługami.

Dodatkowo e-mail marketing jest stosunkowo niedrogi. Utrzymanie bazy danych i wysyłanie wiadomości jest stosunkowo niedrogie. Jest kilka aplikacji, które w tym pomagają. Pierwsza to wspomniany wyżej Freshmail. Tam najtańszy pakiet (w marcu 2022) kosztował 50 zł miesięcznie. Ponadto Freshmail ma również świetną opcję – płacenie za wysłane wiadomości. Przykładowo wysłanie 10 tys. wiadomości kosztuje 399 zł. Przy niewielkich bazach może to być opcja bardzo opłacalna. 

Druga firma, również polska, to GetResponse, która proponuje darmowe konto do bazy składającej się z maksymalnie 500 kontaktów. To konto ma pewne ograniczenia, ale dla małej i średniej firmy może być wystarczające. A w miarę rozwoju bazy danych będziesz mógł(a) sprawdzić, czy ta forma marketingu działa w twojej firmie. Dzięki temu świadomie zdecydujesz, czy chcesz płacić miesięczny abonament, który da ci dodatkowe możliwości. 

Jak zebrać bazę adresów w e-mail marketingu w małej i średniej firmie? 

Dużym wyzwaniem w e-mail marketingu jest stworzenie bazy adresów, do której wysyłać będziesz wiadomości. Jest na to kilka sposobów. Jednym z nich jest jednorazowa zniżka na zakupy, w sklepie internetowym lub stacjonarnym, dla osób zapisujących się na listę. Można również przygotować artykuł lub e-book, który będzie dostępny po zapisaniu się na listę mailingową. Na przykład “Jak oszczędzać na drukowaniu – 10 sprawdzonych sposobów”. Za uzyskanie przydatnej wiedzy są w stanie “zapłacić” swoim adresem e-mail. 

Przy zbieraniu maili trzeba oczywiście pamiętać o odpowiednich zasadach, które umożliwią wysyłanie wiadomości zgodnie z polskim prawem. 

Reklamy płatne – Facebook Ads dla małych i średnich firm

Posty, które publikujesz na swoim profilu firmowym są pokazywane osobom, które obserwują Twoją firmę na Facebooku i to nie wszystkim, a jedynie kilku procentom. Jeżeli chcesz, aby więcej osób dowiedziało się o twojej firmie za pośrednictwem tego portalu społecznościowego, musisz skorzystać z płatnych reklam. Możesz to zrobić w prosty sposób – klikając “promuj post”. Jest to rozwiązanie proste, ale niestety często najdroższe i mało skuteczne. Dlatego lepiej użyć specjalnego menedżera reklam, który ma znacznie większe możliwości doboru odbiorców twojej reklamy. Wybór audytorium to największa zaleta reklam na Facebooku, który posiada wiele danych. Częścią z nich dzielą się jego użytkownicy przy zakładaniu konta, część z nich portal tworzy na podstawie ich aktywności.

Dzięki temu możemy wybrać region, w którym reklama ma się pojawiać. Możemy wyświetlać reklamę tylko kobietom lub mężczyznom. Panel pozwala takżę wybrać wiek i zainteresowania odbiorców reklamy. Co więcej, możemy wykluczyć część osób również biorąc pod uwagę lokalizację, wiek, płeć lub zainteresowania. Reklamy na Facebooku można ustawić na wiele różnych celów – np. świadomość marki, polubienia, zakupy w witrynie czy podanie danych. 

Czy reklamy na Facebooku to rozwiązanie dla małych i średnich firm. Jak najbardziej – dobrze ustawione z pewnością wpłynął na świadomość marki. Można również reklamować swój profil, aby później regularnie docierać do użytkowników w sposób bezpłatny. W przypadku sklepu internetowego pomogą one zwiększyć sprzedaż.

Google Ads – rodzaje reklam

Obecnie chyba najważniejszą platformą reklamową w marketingu internetowym jest Google Ads. Najważniejszą usługą, która sprawdza się bardzo dobrze w większości branż są reklamy w wyszukiwarce, nazywane często linkami sponsorowanymi. Dlaczego taka forma jest skuteczna? Ponieważ treści promocyjne pojawiają się tylko, kiedy użytkownik Google wpisze określone hasła do wyszukania. Ludzie mogą szukać produktów, usług, sposobów rozwiązania problemu. Dobrze jest, żeby twoja marka właśnie wtedy pojawiła się w wynikach wyszukiwania. Co więcej, Google obciąży cię kosztami tylko, kiedy ktoś kliknie w link prowadzący do Twojej strony. Z tego typu reklamą wiążą się pewne wyzwania. Po pierwsze dobór odpowiednich słów kluczowych i decyzja, czy Google ma pokazywać reklamy również na słowa podobne lub synonimy. Poza tym wybranie odpowiednich, treści, parametrów i rozszerzeń reklamy. Dobrze jest też odpowiednio przygotować stronę, na którą wylądują osoby po kliknięciu w reklamę. Warto, żeby była ona prosta i najlepiej odpowiadała na zapytanie. 

Google Ads – Display, czyli reklama banerowa

Poza reklamami w wyszukiwarce Google proponuje pokazywanie banerów. Te pojawią się na strona, które umożliwią to platformie. A ponieważ za takie miejsce właściciele stron otrzymują pieniądze, jest ich w internecie całkiem sporo. Tak więc za niewielkie pieniądze twoja reklama może pojawić się na onecie czy interii. Co ważne możesz samemu wybrać portale, na których pojawią się twoje banery. Możesz też zdefiniować, komu powinny się one pokazać – czyli możesz (i powinieneś/powinnaś) skorzystać z opcji targetowania odbiorcy. Możesz wybrać spośród zainteresowań, lokalizacji, płci, wieku.  

Google Display (GDN) warto wykorzystać, aby przede wszystkim zwiększyć świadomość marki oraz aby dotrzeć do osób, które już odwiedziły twoją stronę internetową. Można to zrobić za pomocą opcji “remarketingu”. Każda osoba, która wejdzie na Twoją stronę www i akceptuję politykę tzw. ciasteczek będzie mogła być zidentyfikowana przez Google, który pokaże reklamę w sieci – aby wzmocnić wizerunek lub zaproponować rabat – to zależy od Ciebie. Oczywiście dane do systemu przekazywane są w sposób anonimowy. Nie można też wyświetlić reklamy remarketingowej jednej osobie. Co najmniej 1000 osób musi wejść na Twoją stronę i pobrać ciasteczko, aby Google mógł wyświetlić reklamę. 

Czy marketing działa – analityka marketingowa w małej i średniej firmie

Działania marketingu online można sprawdzać. Każdy serwis, oferuje szereg wskaźników, które można śledzić i sprawdzać, czy  twoja firma jest lepiej widoczna. 

Podstawą analityki internetowej jest aplikacja Google Analytics (GA). Aby zadziałała należy podłączyć ją do strony internetowej. Od tego czasu każda osoba, która wejdzie na twoją witrynę będzie zliczana do ogólnych statystyk. Będziesz mógł zebrać całkiem sporo informacji. Po pierwsze będziesz wiedział, skąd przyszła dana osoba – czy z kampanii reklamowej, wyszukiwarki internetowej, a być może ktoś polecił Twoją stronę. Ponadto dowiesz się również trochę o tej osobie – gdzie była, kiedy przeglądała twoją stronę, jakiego systemu operacyjnego używała, jakiej płci jest to osoba. Google Analytics raportuje również, ile czasu użytkownik spędził na twojej stronie, na jakich podstronach był, a nawet w co kliknął. Bardziej zaawansowana analityka obejmuje tworzenie celów. Jeżeli chcesz, żeby ktoś na stronie www zostawił  ci dane do kontaktu, to możesz w GA ustawić to jako cel. Następnie będziesz mógł dojść do tego, czy został on zrealizowany dzięki prowadzonej kampanii, czy twoim wpisom w social mediach.

Istnieją również dużo bardziej rozbudowane moduły do analizy zachowań użytkowników kupujących w twoim sklepie internetowym. 

Pomiar skuteczności e-mail marketingu w małej i średniej firmie

Oprócz Google Analytics również każdy program do obsługi wysyłek wiadomości e-mail pokazuje kilka ważnych wskaźników. Po pierwsze pokazuje, ile osób otworzyło twoją wiadomość. Po drugie, ile kliknęło w jakikolwiek odnośnik znajdujący się mailu. Dobrze jest również śledzić, jak szybko przyrasta baza adresów, ale także, ile osób wypisuje się z newslettera. 

Możesz też zobaczyć, w jakie dni tygodnia najwięcej osób otwiera twoje maile. Dzięki temu będziesz mógł(a) zmienić termin wysyłek, aby zwiększyć szansę ich przeczytania. 

Platformy do e-mail marketingu umożliwją znacznie więcej możliwości analiz, jednak myślę, że w małej i średniej firmie, te metryki są najważniejsze. 

Analityka internetowa w social mediach – podstawy dla MŚP 

Każda medium społecznościowe posiada system, który pokazuje statystyki. Z punktu widzenia małej i średniej firmy, najważniejsze to liczba osób, które śledzą profil oraz zasięgi postów. Można sprawdzić również, czy osoby, które nas obserwują, to faktycznie nasz klient docelowy. Jeżeli profil sklepu z winem obserwuje sporo osób powyżej 18 roku życia, to może nie do końca twoje posty trafiają do grupy docelowej. 

Prawo – czyli o czym często zapominają marketerzy w małych i średnich firmach

Duże korporacje mają działy prawne, które opiniują każde działanie marketingowe. Dzięki temu są zgodne z polskim prawem, ale też z regulaminami serwisów. 

Polskie prawo reguluje pewne kwestie – np. że reklamy leków muszą zawierać odpowiednią formułkę “przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki…”. Również promowanie alkoholu jest ściśle regulowane. Istnieją też konkretne zasady odnośnie tego, jak w reklamie porównać konkurencyjne produkty. 

Przy tworzeniu strony www należy pamiętać o obowiązkach związanych z informowaniem o polityce prywatności i plikach cookies wykorzystywanych na stronie www. Co więcej, użytkownik, zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2022 r. powinien móc zdecydować, jakie ciasteczka zgadza się pobrać.

Kiedy zbieramy e-mail, aby wysyłać regularne wiadomości – musimy wyraźnie napisać, w jakim celu pozyskane adresy będą wykorzystywane. Dlatego warto poczytać również o RODO. 

Marketing samodzielnie, ze specjalistą czy agencją? 

Jak prowadzić marketing w małej i średniej firmie? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. To zależy od tego, jaki masz poziom wiedzy o marketingu, jakie cele chcesz osiągnąć, jakim budżetem dysponujesz. Każda z opcji – samodzielnie, z zatrudnionym specjalistą, czy agencją, ma swoje plusy i minusy. 

Jeżeli dopiero zaczynasz, warto porozmawiać z ekspertem marketingu. Takie konsultacje strategiczne, pomogą ci ustalić, od czego możesz zacząć i jakie elementy możesz wykonać sam. Sporo firm w pierwszych miesiącach nie chce zatrudniać agencji czy specjalistów z obawy przed zbyt dużymi kosztami. Jest to oczywiście zrozumiałe, z drugiej strony warto stworzyć plan marketingowy i zaplanować, które działania będziesz realizował. 

Jeżeli już prowadzisz firmę, możesz czerpać dużo przyjemność z prowadzenia marketingu, ale może zaczynać brakować ci czasu. Wtedy musisz zdecydować się na zatrudnienie specjalisty lub agencji. 

Marketing dla małej i średniej firmy

Marketing internetowy to ciągle rozwijająca się dziedzina. Z każdym rokiem, coraz więcej firm będzie obecnych w internecie, a coraz więcej klientów będzie oczekiwała, że znajdą wszystkie informacje w internecie. I nic dziwnego, więcej i więcej czasu spędzamy oglądając smartfon i ekran komputera. Z jednej strony jest to coraz mniej zdrowe, z drugiej wiele spraw załatwiamy szybciej. Wykonanie takich czynności, jak kupienie mało popularnego produktu, zarezerwowanie wizyty u fryzjera i zapłacenie rachunków zaoszczędziły nam sporo czasu. 

Również od firm oczekuje się coraz więcej. Zanim pójdziemy do restauracji w obcym mieście możemy sprawdzić jej recenzje w Google czy TripAdvisor. Internet zmienił sposób, w jaki działają przedsiębiorstwa, bo klienci zmienili sposób sprawdzania firmy i powierzania jej swojego zaufania. Dlatego prowadząc marketing mów do klientów, pytaj czego oczekują i dostarczaj im tego. Promocja firmy w odpowiedni i odpowiedzialny sposób zapewni ci stałych klientów na wiele lat. 

Zaproszenie do współpracy

Jeżeli szukasz kogoś, kto ma doświadczenie i poprowadzi twoje działania marketingowe – śmiało napisz. Ustalimy wspólnie strategię lub plan działania. Zajmiemy się całością lub tylko jedną częścią tego planu. Ty decydujesz. Sprawdź również dokładnie naszą ofertę. 

Pobierz PDF (wkrótce)

Źródła

S.Czajkowki, SEO Playbook,  Self Publishing, 2019

https://backlinko.com/google-ctr-stats

https://freshmail.pl/blog/sredni-open-rate-i-ctr-benchmark-statystyki-mailingu/

https://mobirank.pl/2020/09/17/uzytkownicy-pinteresta-w-polsce-raport-2020/

https://pbi.org.pl/badanie-mediapanel/wyniki-badania-internetu-za-grudzien-2021/

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Krótka historia założyciela i nazwy Cognitemo

Nazywam się Bartek Ogonowski. Jestem ekspertem marketingu (posiadam certyfikat DIMAQ), psychologiem społecznym, a także założycielem Cognitemo – agencji marketingowej. Jeżeli chcesz poznać mnie lepiej, zobaczyć

Chcesz rozwijać swój biznesz?

skontaktuj się z nami